voor Patienten

Locatie en bereikbaarheid

Afspraken kunnen gemaakt worden op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdagmiddag. Ik gebruik dan de ruimte van de Poli+ in het Poortgebouw-Noord, Rijnsburgerweg 10, 2333 AA Leiden.

Ik ben op bereikbaar op telefoonnummer 06- 23363386 of per mail: info@annemarievdbrink.nl / a.vdbrink@poli-plus.nl

Openingstijden

De praktijk is open van dinsdag t/m vrijdag. Zo’n 8 uur per week reserveer ik voor patiënten in mijn eigen praktijk. De andere tijd behandel ik patiënten met een lager IQ binnen de Poli+.

Wachttijd

Bij aanmelding kan over het algemeen binnen 2-4 weken een intakegesprek gepland worden. In de vakantietijd kan de wachttijd wat oplopen. Mocht ik geen ruimte hebben, dan kunnen we bespreken of u verwezen wilt worden naar een collega GZ-psycholoog. De sessies zijn meestal om de week, indien nodig of wenselijk wekelijks.

Vergoeding

Ik ben aangesloten bij 1nP. Dat betekent dat patiënten zich online kunnen inschrijven bij 1nP (www.1np.nl) en daarbij aangeven dat ze mij als uitvoerder van de behandeling kiezen. Om uzelf in te kunnen schrijven is een digitaal verwijsbriefje nodig van de huisarts. 1nP heeft met alle zorgverzekeraars een contract. Echter niet alle zorg is verzekerd vanuit de basisverzekering. Let goed op wat uw verzekering wel/niet vergoedt. Behandeling van sommige psychische klachten worden door ziektekostenverzekeringen niet meer vergoed zoals bijvoorbeeld aanpassingsstoornissen. Check zo nodig bij uw verzekeraar.

Patiënten die verzekerd zijn bij Multizorg en DSW kunnen ook direct bij mij ingeschreven worden voor Basis GGZ behandeling op basis van mijn contract met Multizorg (a.s.r., ONVZ, Eno en Zorg en Zekerheid, meer informatie) en DSW. U heeft ook daar een verwijzing van de huisarts voor nodig.

Voor niet verzekerde zorg kan een los consult worden geboekt. Dit heet OVP, een onverzekerd Product. In mijn praktijk reken ik in 2019 € 100,- per sessie van 60 minuten (waarvan 5 indirecte tijd). Hiervoor wordt maandelijks een factuur verstuurd.
In het bovenstaande is het wettelijk vastgestelde eigen risico buiten beschouwing gelaten. Dit eigen risico geldt voor elke verzekerde in Nederland. Dit houdt in dat de eerste € 385,- aan medische kosten (waaronder psychologische behandeling) in een jaar door de verzekerde zelf betaald moet worden. Heeft u met uw verzekering een hoger eigen risico afgesproken, dan wordt dit uiteraard gevolgd. Dit eigen risico geldt per persoon en is niet overdraagbaar.

Kwaliteit staat hoog in het vaandel. Wilt u daarover meer weten?

Lees dan het goedgekeurde kwaliteitsstatuut van de praktijk.

Hoe ziet een behandeltraject er globaal uit?

Vooraf

Wanneer u in aanmerking wilt komen voor vergoeding door uw ziektekostenverzekering is een verwijzing van uw huisarts verplicht. Die verwijzing wordt op een aantal punten getoetst door de verzekeraar: (1) er moet op staan dat het een verwijzing naar de Basis GGZ betreft (2) uw klachten en de vermoedelijke DSM classificatie moeten vermeld worden (3) de huisarts moet het verwijsbriefje onderteken en (4) voorzien van zijn/haar AGB code.

U kunt zich aanmelden door mij een mail te sturen. Daarna overleggen we telefonisch over de aanmelding en maken we een inschatting van wat nodig en mogelijk is qua behandeling. We bespreken dan ook de details van de inschrijving en de planning van een eerste gesprek.

Eerste gesprek

Volgens de Wet BSN (burgerservicenummer) in de zorg bent u verplicht zich te legitimeren als u gebruik maakt van zorg. Bij het eerste gesprek zal ik u vragen naar een wettelijk identiteitsdocument, zoals een identiteitskaart of rijbewijs.

In het intakegesprek onderzoek ik samen met u wat er aan de hand is en – indien de tijd het toestaat – hoe de behandeling eruit kan zien. Na de intake, die soms over 2 sessies verdeeld kan zijn, stel ik samen met u een behandelplan op.

De Basis GGZ kent 4 tariefgroepen: kort (294 minuten), middel (495 minuten), intensief (750 minuten) en chronisch, met elk een maximaal aantal te gebruiken minuten.

ROM

ROM staat voor Routine Outcome Monitoring. Het verwijst naar metingen (met behulp van vragenlijsten) om te volgen hoe het met uw klachten gaat. Aangezien de behandelingen kortdurend zijn, doen we in principe alleen een voormeting en nameting. Met deze resultaten kunnen we beiden zien wat het effect is van de behandeling. De zorgverzekeraar vraagt ons om deze data geanonimiseerd te versturen naar Stichting Benchmark GGZ.

Behandeling

Na de intakefase gaan we doelgericht aan het werk. In het behandelplan beschrijven we het doel van de behandeling, de manier waarop we aan dit doel gaan werken en de verwachte duur van de behandeling. Om het effect van de behandeling te vergroten, kan het zijn dat u gevraagd wordt om thuis te oefenen met bepaalde opdrachten. Wanneer u ondersteuning krijgt van begeleiding of familie, kan het zijn dat we samen kijken hoe we hen bij de behandeling kunnen betrekken.

Afronding

De behandeling wordt afgesloten met het bespreken van een terugvalpreventieplan en een evaluatiegesprek. Als het behandeldoel niet is gehaald, bespreken we samen wat hiervan mogelijke redenen kunnen zijn en of er manieren zijn om doelen alsnog te behalen. Een doorverwijzing naar de gespecialiseerde GGZ is mogelijk, in overleg met uw huisarts. Ik rapporteer de resultaten van de behandeling uitsluitend aan u en aan de verwijzer (huisarts). Bij de afronding wordt u ook gevraagd een korte vragenlijst in te vullen die peilt of u tevreden bent met de behandeling en de behaalde resultaten. Als behandelaar ben ik verplicht bepaalde persoonsgegevens, de code van de diagnose en de bestede tijd, geanonimiseerd door te geven aan een landelijke informatiebank, het DIS. Deze gegevens worden gebruikt voor toetsing van de nieuwe Zorgverzekeringswet die sinds 1 januari 2008 van kracht is. Wanneer u dit niet wilt, dient u een privacyverklaring in te vullen.

Duur van de behandeling

Over het algemeen is de behandeling in de Basis GGZ kortdurend: zo’n 4 tot 10 gesprekken.

Waarneming

Het kan voorkomen dat ik gedurende de behandeling een periode afwezig ben door bijvoorbeeld vakantie. Indien mijn afwezigheid voor u te lang duurt, bestaat de mogelijkheid om in mijn afwezigheid de sessies voort te zetten bij een collega GZ- psycholoog, met wie ik veel samenwerk (Erica Aldenkamp). Ik maak dan met u de afspraak wie kan waarnemen en welke informatie ik deel met mijn collega.

Crisis

Wanneer sprake is van een crisis kunt u – tenzij anders afgesproken – terecht bij uw huisarts en buiten kantooruren bij de huisartsenpost.

Afzeggen van een afspraak

Ik ga er van uit dat afspraken die we maken, worden nagekomen. Soms zijn er echter redenen waardoor dit echt niet lukt. Afspraken moeten uiterlijk 24 uur van te voren afgezegd worden. Als dat niet gebeurt, kunnen de kosten bij u in rekening gebracht worden. Uiteraard ga ik hierover dan met u in overleg.

Wat te doen bij een klacht

Als u niet tevreden bent,  is het raadzaam hierover eerst met mij te praten zodat we samen kunnen proberen tot een oplossing te komen. Mocht u er toe over willen gaan om een klacht neer te leggen, dan verwijs ik u naar de klachtenregeling van de NVGzP of die van 1nP

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.